BANGKIT (part 2)

assalamualaikum .

macam biasa , bagi salam dulu :)

ary tu saya ada write entry pasal 'bangkit' kann ?
okehh , nie kesinambungan nyer lak . haha

tujuan kesinambungan nie utk menambahkan motivasi supaya boleh inspiring kita untuk terus move on .. 
poyo lak kan , tumbuk kang .. hehe

tokoh berinspirasi yang bangkit dari kegagalan~

1- Albert Einstein

nie mmg my top inspire saya .. adore him that much bebeh ,, haha
Walaupun sudah berusia empat tahun , Einsten masih tidak mampu bercakap . Sampai umur tujuh tahun pun , dia masih tak mampu membaca . Gurunya menggambarkan Einsten ketika kecil sebagai budak yang  memiliki IQ rendah , anti-sosial dan obsesi dengan mimpi-mimpi anehnya.



Ketika dewasa lak , permohonan Einsten bagi memasuki Zurich Polytechnic School ditolak . Bahkan, masa belajar di University of Ber, tesis Ph.D dia tak diterima kerana dianggap tidak releven .
Kesian kan ?

Tapii , dari mimpi-mimpi yang kebanyakan orang rasakan tak masuk akal tu lah , Einstein mencipta sejulah penemuan menjadi dasar ilmu pengetahuan.. sampai sekarang :)




2- Henry Ford


Henry Ford lak tokoh dalam bidang teknik . dan minat dia dalam bidang nie daripada kecik lagi , and sebab tu lah dia obses membuat 'kereta tanpa kuda' . Zaman dulu kan orang cuma guna kuda sebagai 'kenderaan' diorang . obsesi tu wujud masa dia berjaya hasilkan kenderaan empat roda bernama Ford Quadricycle pada tahun 1896 yang digerakka dengan mesin kecil .



Kejayaan dia tu menarik minat pengusaha2 bagi bekerjasama mendirikan perusahaan membuat kenderaan .
tapi , tapi , tapi ,,
Perusahaan pertamanya gagal. Perusahaan keduanya juga gagal . Senang cerita  perusahaannya tak pernah berjaya menghasilkan satu kenderan pun sampai pelaburnya marah dan 'mengusir' dia daripada menjadi rakan kongsi. Namun dia tetap jugak yakin yang , suatu hari nanti dia akan mampu menghasilkan kenderaan yang bagus dan laku.



At least , lima kali jugak dia gagal 'besar' sebelum mendirikan empayar sendiri Ford Motor Company yang ternama and legendaris gituu ,.


Henry Ford tak penah pun menyerah kalah dalam usahanya menbangunkan perusahaan dan membuat kenderaan . Dan ,, sampai sekarang semua orang kenal Henry Ford sebagai seorang tokoh automotif dunia dunia yang berpengaruh!


; ok dah! tu je dulu .. lagi tokoh2 lain to-be-continued :
; cerita pasal2 sejarah nie x boleh panjang2 , nanti orang bosan nak baca :
  (padahal malas nak taip pepanjang)


--> sila jangan contohi penyakit berbahaya ni . hampeh masa depan kang haha







Previous
Next Post »

1 comments:

Click here for comments
January 5, 2015 at 2:28 AM ×

awesome !

Congrats bro Cekgu Norazimah you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar