PBS Pengajian Perniagaan sem 3 2014

Assalamualaikum, 
Alhamdulillah, da lengkap pbs p.perniagaan mnc I ,hihi (saya buat tajuk Avon)
anddd, da selesai jugakk present pbs pp (yg serabut gila habaq hang) haha

Okay, tujuan kita nie bukan nyer nk menyemak ker apa,
just nk tlg sikit2 memana yg mampu  :)
(who knows ada yg mcm kita nie yg duk tukar2 tajuk last2 minute) ^.~
nie ada contoh dapatan kajian saya (yg maybe boleh tlg sikit2)
bolehlah rujuk sini ^.^

5.2 PENDEKATAN STRATEGIK
5.2.1 Analisis Kekuatan, Kelemahan, Peluang dan Ancaman (SWOT)

Menurut Rangkuti & Freddy (2000), analisis SWOT adalah suatu proses mengenalpasti faktor luaran dan dalaman yang mempengaruhi sesuatu tindakan atau pelaksanaan suatu strategi yang akan dilakukan oleh sebuah organisasi dalam mencapai maklumat, visi dan misi organisasi.

Stephen, Mary dan Robbins Coulter (1999,229) mendefinisikan analisis SWOT adalah suatu analisis organisasi dengan menggunakan kekuatan , kelemahan , peluang dan ancaman dari lingkungan. SWOT adalah instrumen perencanaan strategi yang klasik. Dengan menggunakan kerangka kerja kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman, instrument ini memberikan cara sederhana untuk memperkirakan cara terbaik untuk melaksanakan sebuah strategi iaitu menolong para perencana merancang apa yang perlu diperhatikan oleh mereka.
---> then, kat bawah nie korang buat jadual analisis SWOT syarikat yg korang kaji (sy ada selitkan sikit2 isi kajian sy)
----> after jadual, boleh la buat huraian tentang SWOT korang

happy writing ^.^

KEKUATAN (Strengths)
KELEMAHAN (Weaknesses)

§  Jenama yang amat dikenali
§  Perniagaan yang stabil.
§  Lokasi yang strategik




§ 
§  

PELUANG (Opportunities)
ANCAMAN (Threats)

  • Perkembangan secara “online”




§  Pesaing baru
§  

Previous
Next Post »