PENGENALAN MAYBANK (lengkap)
Assalamualaikum,
Alhamdulillah, da lengkap pbs p.perniagaan MNC I , hihi (saya buat tajuk Avon)
anddd, da selesai jugakk present pbs pp (yg serabut gila habaq hang) haha
anddd, da selesai jugakk present pbs pp (yg serabut gila habaq hang) haha
Okay, tujuan kita nie bukan nyer nk menyemak ,
just nk tlg sikit2 memana yg mampu :)
(who knows ada yg mcm kita nie yg duk tukar2 tajuk last2 minute) ^.~
nie ada contoh pengenalan syarikat Maybank ..
nie contoh abih lengkap nie .. huhu (wat penat je taip pepanjang, last2 x jadik wat tajuk nie) :'(
sape yang buat kajian pasal syarikat
Maybank (or tukar kajian tetiba) tu ,boleh rujuk sini ^.^
PENGENALAN
Fokus kajian pengkaji adalah ke atas
pendekatan strategik syarikat multinasional. Pengkaji telah memilih Syarikat
Malayan Banking Berhad (Maybank) bersandarkan aspek aktiviti perniagaan yang
dijalankan,kaedah pendekatan stategik yang dipilih,perkaitan dengan konsep
perniagaan antarabangsa dan strategi pemasaran yang diamalkan.
Majoriti
negara di dunia termasuk Malaysia telah menerima kehadiran syarikat baru dalam
pasaran antarabangsa, iaitu syarikat multinasional. Syarikat multinasional
sebenarnya merupakan syarikat yang mampu
mengintegrasikan proses pengeluaran dan pemasaran barang dan perkhidmatan
melalui penggunaan kaedah pengeluaran baru, mendominasi pengeluaran dunia dan
mewujudkan monopoli di dunia. Kemunculan syarikat multinasional telah
mewujudkan beberapa kesan positif. Antara salah satunya adalah syarikat
multinasional telah mampu menceburi industri berskala besar yang sebelum ini
kurang mampu diusahakan oleh pemodal tempatan dan pendapatan negara dapat
ditingkatkan melalui cukai yang dikenakan kepada syarikat-syarikat
multinasional (MSC).
MNC umumnya ialah syarikat/perbadanan
yang beroperasi sama ada di dua ataupun lebih daripada dua buah negara asing
secara serentak melalui usaha sama, subsidiari milik penuh dan cawangan yang
dikawal oleh satu perbadanan induk. Kebanyakkan MNC adalah dimiliki oleh negara
maju seperti Amerika Syarikat (US) dan Kesatuan Eropah (EU) yang mana mempunyai
dana yang banyak dan kukuh dan sering mencari ruang pelaburan di negara dunia
ketiga bagi memperoleh sumber asli yang banyak dan sumber buruh yang murah bagi
meminimumkan kos dan memaksimumkan keuntungan. Agenda yang dibawa oleh MNC
adalah merupakan agenda moden yang sangat diperlukan oleh negara yang kurang berdepan
dengan pembangunan seperti elemen teknologi, kepakaran, pelaburan bagi menambah
pendapatan negara
dan banyak lagi.
Syarikat
multinasional mempunyai maksud dan istilah yang telah diguna pakai dalam
pelbagai bentuk.Menurut Mokhtar Pet (2014), syarikat multinasional merupakan
sebuah syarikat besar yang beroperasi melalui cawangan-cawangan yang terdapat
di beberapa buah negara di dunia. Cawangan ini akan dikawal oleh sebuah
syarikat dari sesebuah negara atau sebuah syarikat induk. Selain itu, Dunning
(1974) merujuk syarikat multinasional sebagai sebuah firma yang membuat
pengeluaran sekurang-kurangnya di sebuah Negara asing. Seterusnya, Kwok dan
Reeb (2000) pula mendefinisikan syarikat multinasional sebagai sebuah syarikat
yang mempunyai nisbah aset asing yang melebihi satu peratus.
Menurut Kamus Dewan (1998), strategi
merupakan rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan.
Strategi juga boleh diibaratkan sebagai suatu susunan pendekatan atau kaedah
untuk mencapai sesuatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan
secara optimum. Manakala, definisi pengurusan strategik ialah keputusan dan
tindakan pegurusan yang menentukan prestasi jangka panjang dan jangka pendek
sesebuah organisasi. Kepentingan pengurusan strategik ialah membentuk asas bagi
proses pembuatan keputusan,menghasilkan prestasi organisasi yang lebih baik dan
banyak lagi. Banyak analisis ekonomi antarabangsa berpendapat bahawa MNC
memiliki tiga perkara yang mampu mengukuhkan keupayaan mereka iaitu peningkatan
kecanggihan ekonomi, pembangunan mobiliti modal dan keupayaan mengawal negara
bangsa dengan menggunakan kunci sesuatu industri (Carriere,2000).
Maybank adalah syarikat dagangan untuk
Malayan Banking Berhad. Selain itu, syarikat ini mempunyai rangkaian bank dan
kumpulan kewangan yang terbesar di Malaysia. Buktinya, Maybank merupakan bank
yang mempunyai lebih 374 cawangan tempatan dan 90 cawangan di luar Negara.
Tambahan pula, Maybank adalah syarikat yang tersenarai pada Bursa Saham
Malaysia dan Bursa Malaysia dengan modal pasaran lebih RM 30 billinion. Maybank
telah ditubuhkan pada 31 Mei 1960 di Kuala Lumpur oleh sekumpulan usahawan
tempatan dan mula beroperasi pada 12 September 1960. Skop operasi perniagaan
Maybank adalah seperti perbankan,kewangan,pelaburan dan sebagainya.
Selain itu, Maybank juga beroperasi
sebagai sebuah syarikat insurans,perbankan pelaburan dan pengurusan aset serta
sektor kewangan. Subsidari-subsidari syarikat Maybank ini termasuklah Etiqa Insurans & Takaful
yang menyediakan kemudahan insurans kepada masyarakat pada masa sekarang.
Sehingga kini, Maybank adalah bank terbesar di Malaysia , asetnya bernilai
RM301 billion (USD$87 billion), meletakkannya di antara 120 bank paling atas di
dunia dan dijangka aset tersebut akan bertambah dari semasa ke semasa. Malayan
Banking juga merupakan syarikat yang berdaftar di bawah Bursa Malaysia. Oleh sebab itu,pengkaji telah memilih Maybank sebagai tajuk untuk membuat
kerja kursus yang bertajuk “Pendekatan Strategik Yang Digunakan Oleh Maybank”.
ConversionConversion EmoticonEmoticon